کد مطلب:223756 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

قیام ادریس بن عبدالله در افریقا
در افریقا ادریس بن عبدالله بن محض قیام كرد و اعقابش بساط خلافت گستردند و آنجا نیز سادات علوی اهمیتی بسزا گرفتند و در این مناطق با امویین و عباسیین مخالفت شدید نمود و مردم را دعوت باهل بیت اظهار می كردند.

1 - هارون در امپراطوری خود مواجه با اشكالاتی شد كه یكی ادارسه درطنجه افریقا كه ادریس بن عبدالله از دودمان حضرت امام حسن علیه السلام در آنجا دولتی تشكیل دادند و خود را از زیر فرمان خلیفه بغداد خارج نمودند هارون برای سركوبی آنها قشونی بسیار بسوی افریقا فرستاد.

2 - خلفای اموی در اندلس كه عبدالرحمن بن الداخل از سال 139 در اندلس دولتی



[ صفحه 178]



تشكیل داده بود و چون بنی امیه سقوط كردند او زیر بار بنی عباس نمی رفت و سلسله خلفای اموی اندلس سلطنت طولانی كردند تا جنگهای صلیبی.

3 - آل رستم بودند كه بربری های شمال افریقا در الجزایر سلسله ای تشكیل دادند و پیشوای آنها عبدالرحمن بن حبیب ایرانی بود كه در اندلس سلسله آل رستم را تشكیل داد و خود مستقلا حكومت می كرد.

4 - بابك خرم دین و المقنع در خراسان فتنه ها بر پا كردند و چون خراسان برای بغداد خطری نزدیك داشت خود شخصا برای خوابانیدن این فتنه ها قیام كرد بی میل هم نبود كه پس از محو این غائله بطرف آفریقا و اروپا برود امویین آنجا را هم آرام و دست نشانده خود سازد.